Rehabilitacja wad postawy – zadbaj o swoje dziecko

Wady postawy, czy to już choroba cywilizacyjna, czy nieprzystosowanie się organizmu do naszego aktualnego trybu życia? Czy wady postawy mogą dawać objawy w przyszłości? Jak wygląda leczenie rehabilitacyjne wad postawy dzieci w FizjoPaluch – nowoczesna fizjoterapia Gliwice? Wady postawy Gliwice

Skrzywienie kręgosłupa, skolioza, plecy płaskie, plecy okrągłe, powiększona lordoza, powiększona kifoza, stopy koślawe. Te i inne diagnozy można usłyszeć od lekarzy, fizjoterapeutów, podologów i innych specjalistów zajmujących się diagnostyką i leczeniem wad postawy u dzieci.

Predyspozycje do wad postawy mogą być kształtowane już w życiu płodowym dziecka. Związane jest to m.in. z napięciami w organizmie mamy. Wpływ ma na to również sam poród, który gdy jest traumatyczny, trudny dla dziecka i może wytwarzać napięcia. Przykładem może być wywoływanie porodu poprzez podanie oksytocyny. Wywołuje ona skurcze macicy, która próbuje wypchnąć dziecko, a samo dziecko nie może przebić się przez kanał rodny, z różnych powodów (zapraszamy do naszej fizjoterapeutki uroginekologicznej), która przygotuje do porodu). W tym momencie szyja i głowa dziecka są bardzo mocno ściskane, co ma wpływ na dalsze losy dziecka.

Wada postawy może być związana również z trybem życia – np. długie siedzenie w pozycji zgarbionej (plecy okrągłe) predysponuje do problemów w obrębie wad postawy: protrakcja głowy (wysunięcie do przodu), barków, plecy okrągłe, bóle głowy, dyskopatia i inne. Dlatego ważne jest w dzisiejszych czasach, aby zapobiegać, ale również jak najszybciej diagnozować i poddawać fizjoterapii wady postawy u dzieci.

Czy wady postawy mogą dawać objawy w przyszłości?

Tak, każde zaburzenie mechaniki, może dawać objawy nie tylko wizualne, ale również bólowe. Skrzywienie kręgosłupa u dziecka wraz ze wzrostem zmienia układ kostny w organizmie młodego człowieka.

Jak wygląda rehabilitacja wad postawy w FizjoPaluch – nowoczesna fizjoterapia Gliwice?

Aby zadbać o potrzeby naszych młodych pacjentów potrzebna jest odpowiednia diagnostyka, opierająca się na wywiadzie, obserwacji i badaniu manualnym. Ocenia ona zaburzenia postawy ciała, a następnie pozwala na obranie odpowiedniej terapii wad postawy.

Ponad to, celowane pytania dotyczące codziennego funkcjonowania umożliwiają poznanie środowiska, w którym żyje dziecko.

Nie powinieneś przecierać oczu ze zdziwienia jeśli terapeuta wad postawy zapyta np. o:

• aktywność fizyczną
  • sposób spędzania czasu wolnego
  • dietę
  • kontrolę stresu
  • higienę snu
  • przeszłość urazową
  • choroby przebyte lub współistniejące

Badanie manualne pozwala ocenić dziecko pod kątem strukturalnym i globalnym. W gabinecie wykorzystujemy m.in.:

• Test Adamsa
  • Test Bertranda
  • Trójwymiarowa ocena miednicy w pozycji siedzącej, stojącej, podczas leżenia przodem i tyłem
  • Odległość kątów łopatki od linii kręgosłupa
  • Ocena postawy w pozycji stojącej z uwzględnieniem wzorców kongruentnych i niekongruentnych
  • Globalne badanie osteopatyczne w pozycji leżenia tyłem
  • uwzględnia również badanie lokalne powięziowe, naczyniowe, stawowe, nerwowe.

Jak wygląda rehabilitacja wad postawy Gliwice?

W rehabilitacji wad postawy Gliwice wykorzystujemy terapie manualną, a także trening posturalny (polega na zaangażowaniu głębokich mięśni stabilizacyjnych, odpowiedzialnych za prawidłową postawę) i kinesiotaping. Jeśli istnieje taka potrzeba, współpracujemy z innymi specjalistami. Pomagają nam logopedzi, neurolodzy, psychologowie, podolodzy wykonujący wkładki.

Rolą terapeuty planującego rehabilitację wad postawy dzieci jest także edukowanie pacjenta. Edukacja obejmuje temat prawidłowej postawy ciała podczas wykonywania czynności dnia codziennego oraz monitorowanie postępów.

Z jakim problemem możesz się do nas zgłosić?

• wady kręgosłupa
  • plecy okrągło-wklęsłe,
  • plecy płaskie,
  • skolioza,
  • plecy wklęsłe
  • wady klatki piersiowej,
  • plecy okrągłe,
  • klatka piersiowa kurza i lejkowata,
  • wady kończyn dolnych i stóp,
  • koślawość kolan i stóp,
  • szpotawość kolan i stóp,
  • stopa końsko-szpotawa,
  • płaskostopie

Jeśli jesteś zaniepokojony stanem postury swojego dziecka lub jeśli chcesz tylko sprawdzić, czy wszystko jest w porządku – zapisz się na rehabilitację dziecka i ochroń go przed bólem w przyszłości.