Nerw łokciowy – jak objawia się jego uszkodzenie

Nerw łokciowy - przebieg nerwu łokciowego, jak leczyć nerw łokciowy, jak rozpoznać zespół nerwu łokciowego oraz rehabilitacja nerwu łokciowego w Gliwicach.

Problemy z nerwem łokciowym jest bardzo często diagnozowany w naszym centrum fizjoterapii w Gliwicach.

Przebieg nerwu łokciowego jest skomplikowany. Swój początek nerw łokciowy ma na poziomie C8/Th1 kręgosłupa, biegnąc dalej przez dół pachowy przechodząc w okolicy stawu łokciowego. W tym miejscu może być problem z zespołem rowka nerwu łokciowego. W okolicy łokcia nerw ten jest dość płytko położony i można go wyczuć palcami. To jest to miejsce gdzie często się uderzamy powodując promieniowanie do ręki (aż do małego palca). Następnie nerw łokciowy dochodzi do nadgarstka i unerwia IV i V palec oraz mięśnie ręki.

Jak wygląda zakres unerwienia przez n. łokciowy?

Unerwienie czuciowe:

• po stronie dłoniowej
    • palec V
    • przyśrodkowa część palca IV
  • po stronie grzbietowej
    • palec V
    • palec IV
    • przyśrodkowa część palca III (paliczek bliższy i część środkowego)
Nerw łokciowy unerwienie
Zakres unerwienia czuciowego skóry prawej ręki:  kolor niebieski – nerw łokciowy kolor różowy – nerw promieniowy kolor zielony – nerw pośrodkowy

Unerwienie ruchowe:

• gałąź głęboka
    • mięśnie kłębiku palca V z wyjątkiem m. dłoniowego krótkiego
    • mięśnie międzykostne
    • mięśnie glistowate III i IV
    • przywodziciel kciuka
    • głowa głęboka m. zginacza krótkiego kciuka
  • gałąź powierzchowna
    • mięsień dłoniowy krótki

Jakie objawy uszkodzenia nerwu łokciowego?

Pierwsze objawy choroby nerwu łokciowego obejmują drętwienie i zaburzenia czucia IV i V palca ręki.

Kolejną fazą uszkodzenia nerwu łokciowego jest zanik kłębika - czyli mięśni nadgarstka.

Ostatnim objawem - całkowitym uszkodzeniem nerw łokciowego jest ręka szponiasta. Palce są ustawione jak na załączonym obrazku.

Ręka szponiasta po uszkodzeniu nerwu łokciowego
Ręka szponiasta - porażenie nerwu łokciowego

Jak wygląda diagnoza choroby nerwu łokciowego?

W pierwszych etapach diagnozę choroby można przeprowadzić manualnie za po mocą specyficznych testów. W gabinecie jesteśmy w stanie zdiagnozować choroby nerwu, zespół rowka nerwu łokciowego, problemy z kręgosłupem oraz inne przyczyny.

W sytuacji całkowitego uszkodzenia, gdy ból jest na wysokim poziomie, a objawy z mięśni są zaawansowane można wykonać badanie EMG, MRI.

Jakie są powody zespołu nerwu łokciowego?

Powodów może być wiele. Ucisk w okolicy kręgosłupa szyjnego, obręczy barkowej, zespół rowka, uszkodzenie mechaniczne. Częstymi problemami zauważanymi w naszym centrum fizjoterapii jest praca siedząca, która predysponuje pacjenta do chorób w okolicy kręgosłupa szyjnego.

Jak wygląda leczenie nerwu łokciowego w centrum fizjoterapii w Gliwicach?

Przy problemach z nerwem łokciowym, stawiamy na diagnostykę. Po określeniu miejsca problematycznego i przyczyny problemu pacjenta przystępujemy do terapii. W rehabilitacji nerwu łokciowego wykorzystujemy techniki manualne, neuromobilizacje, fizykoterapię.

Gdy problem będzie już bardzo zaawansowany konsultujemy się z zaufanymi lekarzami.